knutselen

Maak een Bomen Paspoort

Bomen zijn superbelangrijk. Ze geven ons zuurstof en dieren kunnen er in wonen. En ze geven ons ook nog eens hout om meubels, potloden, papier of huizen van te maken. Tijd om ze in het zonnetje te zetten!

Maak een paspoort voor bomen

Om aan iedereen te laten zien hoe belangrijk bomen zijn, kun je een bomenpaspoort maken. In het paspoort noteer je alles over je favoriete boom. Teken het paspoort na in een schrift of speciaal logboek of print ‘m uit.

Schrijf op hoe dik de stam is. En teken de bladeren na. Heeft hij geen bladeren? Schrijf dat dan ook op en kom een paar maanden later weer terug om te kijken of hij dan wel bladeren heeft.

En wat valt je nog meer op? Welke dieren leven er in de boom? Heeft de boom vruchten, zoals appels of peren? Schrijf alles op wat je ziet. Zo krijg je een heel goed beeld van hoe de boom het hele jaar door verandert.

Alle seizoenen

Je kunt ook elk seizoen een foto van de boom nemen. Zo kun je goed bijhouden hoe deze verandert. Wanneer zijn blad kleurt, wanneer hij vruchten krijgt, wanneer het blad valt, wanneer hij nieuw blad krijgt, hoeveel hij gegroeid is. En misschien kun je ook noten hoe de omgeving is, hoe warm is het, welke vogels zie je in de boom?

Andere knutsels en spelletjes

Luister naar Radio Oorwoud

De leukste en beestachtigste liedjes over wilde dieren en de natuur!
Richard Barrett / WWF-UK

Gezocht: walrus-onderzoekers

Zie jij altijd alles? En heb je veel geduld? Dan kunnen de walrussen je skills goed gebruiken!
Ola Jennersten / WWF-Sweden

Herken de vacht

Herken jij de vacht van alle dieren? Test je kennis!

Download het Doeboek over Nederlandse Natuur

Weet jij alles over de Nederlandse natuur? Test het met alle puzzels en opdrachten in dit Rangers Doeboek.

Maak een insectenhotel

Oké, de panda en de zeeschildpad kunnen onze hulp goed gebruiken. Maar er zijn ook insecten waarvoor we iets kunnen doen. Maakt jouw kind dit voorjaar de insecten blij?

Knutsel een potlodenbakje

Met dit giraffenpotlodenbakje slingeren potloden en stiften niet meer rond in huis. Handig! Check hoe je er een maakt.